Heilige Kraftorte & Katalysatoren

Arunachala afternoon copyJa, es gibt sie, die speziellen spirituellen Kraftorte. Hochpotente Felder, die dazu beitragen, dass wir existenzielle Einsichten gewinnen und unser Selbst erkennen. Dabei ist es in der Tat von Relevanz, physisch dort zu sein, sich ganz für die segensreichen Kräfte zu öffnen. Dieses Potential steht zur Verfügung. Und das gilt es, zu erlauben, sich darauf einzulassen.

In Indien gibt es unzählige solcher Heiligtümer. Höhlen, Berge, Flüsse, Quellen, Tempel, Ashrams und Klöster: Badrinath Tempel hoch oben in den Himalayas, Hemis Kloster in Ladakh, das Har Ki Pauri Ghat in Haridwar, Neelkanth Mahadev Temple und Kunjapuri Devi Temple in Rishikesh, Ganga Tempel in Gangotri, Krishna Tempel in Vrindavan …, um nur einige der bekannteren zu nennen. Und für mich ist insbesondere das Feld des Mount Arunachala von Bedeutung, dem heiligen Berg in Tiruvannamalai im südlichen Bundesstatt Tamil Nadu. Ermöglichte er mir mehr Einsichten, Visionen und Transformationen in einer Stunde, als Mount Kailash an drei Tagen. 

Im vergangenen Monat war ich wiederholt in Tiruvannamalai. Ich verbrachte intensive Stunden in und um Arunachala, und als ich vor drei Tagen zurück nach Hause kam, hatte ich das Gefühl, eine Ewigkeit dort gewesen zu sein. Dabei waren es nur zwei Wochen. Jeder Tag war segensreich und hatte seine ganz eigene Dynamik und Dimension. Es gab Erlebnisse und Begegnungen, die ich Offenbarungen nennen kann.

Wie ist das möglich? Nun, Martin Gray beschreibt es sehr gut in seinem Buch Sacred Earth: Places of Peace and Power:

„Ancient legends and modern-day reports tell of extraordinary experiences that people have had while visiting these magical places. Sacred sites have the power to heal the body, enlighten the mind, increase creativity, develop psychic abilities, and awaken the soul to an awareness of its true purpose in life. These power places are found all across the planet in the form of sacred mountains, healing springs, enchanted caves, and sites of divine apparitions.
While it’s certainly true that religion and tourism result in many people visiting the sacred sites, a fundamental question remains unanswered: How are we to account for the initial development of the ancient pilgrimage traditions? What started them? Why did human beings originally visit and venerate certain places on Earth?
I believe that there is a presence or numinosity (a spiritual elevation) at the sacred sites that accounts for the extraordinary – and often miraculous – experiences that human beings have on pilgrimage. This presence may be described as a field of energy, a spiritual ambiance, or a density of holiness that saturates and surrounds the sacred sites. When humans enter into these fields, they may experience a variety of physical, mental, emotional and spiritual effects.

Thus far I’ve recognized 20 distinct factors that contribute to the localized energy fields of sacred sites. Those can be divided into three main categories: influences of the Earth; influences of the structures that humans have built at the sacred sites; and influences caused by the accumulated power of focused human intention.
I believe it is highly beneficial for people to make pilgrimages to the sacred sites (you can see a list at my website, sacredsites.com). These legendary places have the mysterious capacity to awaken and catalyze within us compassion, wisdom, peace of mind, and respect for the Earth. The development of these qualities in more members of the human species is crucially important, considering the numerous ecological and social problems in the world. The sacred sites and their subtle fields of spiritual energy can assist in the transformation of human consciousness and thereby the healing of the Earth.“
– Martin Gray, Autor / Fotograf / Anthropologe 

Die drei grossen Yogis in Tiruvannamali sind Seshadri Swamigal, Ramana Maharishi und Ramsuratkumar. Sie haben ihre Körper bereits verlassen, aber ihre Ashrams sind weiterhin lebendige, vielbesuchte Pilger- und Retreat-Orte.

Kurz vor Abreise, zog es mich nochmals zu Ramanas Ashram. Ich kam genau zur richtigen Zeit an, um die morgentliche Aarti-Zeremonie in der Samadhi Halle mitzuerleben. Und es ist kaum zu glauben, wie es mich in jenem Moment packte. Die Atmosphäre ergriff mein Herz auf eine bis dato unbekannte, einzigartige Weise. Mir war schlagartig klar: Indien ist DAS Land um Bhakti, die Hingabe an die Existenz / an Es, zu erspüren, aufzudecken, zu erinnern und zu verkörpern (die Fähigkeit ist ja immer da, aber meist verschüttet). In diesem Zustand des Erkannthabens und Seins strömten die Tränen, und eine unendliche Dankbarkeit erfüllte jeder meiner Zellen.

In bedingungslosem Bhakti an Arunachala zu SEIN war / ist für mich absolut erfüllend und lebensverändernd. Denn diese Liebeskraft strömt nicht nur in mir, sondern auch aus mir heraus in mein Leben, in alle Richtungen. Und so dankte ich auch Ramana für den Raum, den er schuf, um Das zu fördern, für die Öffentlichkeit zugänglich zu machen.

Dieses Sein ist so unbeschreiblich. Es ist nichts, und es ist alles. Unaussprechlich. Dennoch spürbar. Es ist „it is-ness“. Existence Consciousness Bliss. Sat Chit Ananda. Und was bleibt ist reine Dankbarkeit.

Und ein Sich-teilen / Sich-mit-teilen wollen. Wer ES lebt, kann nicht anders, als es zu teilen. „It’s not about I am great. It’s about sharing how great IT is.“ (Sri V. Ganesan)

Auch konnte ich voll Mitgefühl nachvollziehen, dass spirituell ausgehungerte Westler erst einmal alles ‚Spirituelle‘, was ihnen in Indien über den Weg kommt, aufsaugen. Oft ohne Unterscheidungsvermögen, ohne Zweifel. Wie ein trockener Schwamm, der jede Flüssigkeit ungefiltert absorbiert. Und das ist ok. Denn erst wenn der grosse Hunger einigermassen gestillt ist, kann klar gedacht / gefühlt / sortiert werden. Denn ein wachsames Selektieren ist angesagt, gibt es doch auch Korruption in der Spiritualität (wie bereits in anderen Artikeln signalisiert).

Egal ob Tempel oder Berghöhle, jeder Kraftort ist ein sich stets neu entfaltendes Erfahrungsfeld. Und wir sind eingeladen, uns immer wieder neu und frisch auf das Jetzt / das Ist / das Sein einzulassen, ohne Vorstellungen und Erwartungen. Und welch Gnade kann uns dabei zuteil werden.

Gerne zitiere ich abschliessend eine Geschichte aus dem Buch Meetings With Sages And Saints von V. Ganesan, dem Grossneffen von Ramana Maharshi und Ex-Manager des Ramana Ashram:

„…After that meeting, our next interaction was in 1986. I was collecting articles of the reminiscences of devotees of Ramana Maharshi for publication in The Mountain Path. Anuradha, J. Jayaraman (the ashram librarian) and I set out to meet Yogi (Ramsuratkumar) in this regard. Since we were not planning on taking notes, we had decided on recording the meeting surreptitiously. Jayaraman tested the recorder outside Yogi Ramsuratkumar’s residence and made sure it was working properly. However, when he tried to operate the recorder in the room it wouldn’t work! Yogi Ramsuratkumar started angrily narrating an earlier incident in the day where he was photographed without permission and said, “Ganesa, people have no courtesy these days. They try to photograph or record this beggar without asking him.” Jayaraman and I exchanged a look and I mentally apologized for this indiscretion. Immediately, his mood changed and he ecstatically started recounting his experiences with Bhagavan (Ramana): Once, when I was seated in the presence of Sri Bhagavan, he vividly narrated a fascinating story which is also highly significant: There lived a pair of birds by the side of the ocean. Leaving their eggs in their nest, they would fly to far off places in search of food. One day, on their return, they were aghast to find that their nest along with the eggs had been devoured by the waves of the sea. They became very angry with the ocean and in all seriousness vowed that they would empty it, if necessary, in order to retrieve their eggs. They immediately started the operation of emptying the ocean by taking the sea water in their beaks, mouthful by mouthful, and dropping it at a far off place. They did this endlessly without rest and with all earnestness and alertness. Days passed and they were still one-pointedly dipping their beaks into the ocean and flying away to dispose off the water. One day, a great being happened to pass by. Observing the tireless efforts of the two birds, he asked them what they were up to. The birds explained that their eggs had been washed into the ocean and that they were determined to empty it in order to retrieve them. Surprised, the great being exclaimed, „What! This is impossible! Can you two tiny birds ever hope to empty the ocean, however relentless your efforts may be?‟ „What doubt can there be?‟ replied the birds. „We are absolutely certain that we shall eventually succeed and retrieve our precious eggs!‟ Moved by their tremendous faith and devotion, the great being compassionately put his hands into the ocean, found the eggs, and returned them to the overjoyed birds. Sri Bhagavan then said: „Emptying the ocean is analogous to knowing God. Alone, without grace, it is impossible. But if one has the unshakeable faith and earnestness of the two birds in the story, the guru will appear without fail and fulfill one’s spiritual aspirations.‟ ”

Und der Guru, der spirituelle Lehrer, der uns zu uns selbst führt, kann dabei in der Tat auch ein heiliger Kraftort sein!

tiru-pfau.jpg


Fotos: eigenes Archiv, oben: „Mount Arunachala“, unten: „Pfau in Seshadri Ashram“

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